Navigaatioelektroniikan uusiminen

Navigointielektroniikan uusiminen

Kun puhutaan navigointielektroniikasta, puhutaan paljon muustakin kuin karttaplotterista. Mitä asioita päivityksessä tulee ottaa huomioon ja milloin päivitystä kannattaa harkita?

Elektroniikka ikääntyy ja sen huoltaminen on monesti hankalaa ja jopa kalliimpaa kuin uusiminen. Tekninen kehitys kulkee kovaa vauhtia eteenpäin ja jo kahdessa vuodessa järjestelmämarkkinoilla tapahtuu valtavan paljon. Takuunalaiset laitteet luonnollisesti vaihdetaan, takuun jälkeen huoltotilanteen sattuessa kannattaa vakavasti jo harkita uusimista. Veneilijä, joka marssii erikoisliikkeeseen ajatuksenaan uusia veneensä plotteri, voi olla hankaluuksissa ilman luotettavaa tukea. Jos laitteiston asennus on asiantuntijatyötä, on sitä samaa myös laitteiston valinta. Kun laite on valittu ja asennettu asiantuntijan toimesta, on myös asennus takuunalasta työtä.

Monikäyttölaitteen mahdollisuudet

Karttaplotterista on tullut monikäyttölaite, jonka tulevaisuuden käyttöominaisuudet näyttävät olevan lähes rajattomat. Se, että näet siitä kartan ja kaiun on hyvä asia. Yhtä hyvin voit näytöltä tarkastella moottorin kierroslukua, polttoaineen määrää ja kulkunopeutta. Tutkanäkymä on hyvä lisä varsinkin pimenevissä syysilloissa. Automaattireititys on viimeisen kahden vuoden aikana ottanut suuria harppauksia. Vaikka kehitystä on tullut, ei automaattireititys ole vielä täysin automaailman tasolla. GPS häirintä ja vanhojen plottereiden keskustelu satelliittien kanssa herättävät keskustelua aika ajoin laituriparlamenteissa. GPS häirintä on vakavasti otettava asia, mutta varsinkin uudet laitteet ovat vähintään kohtuullisesti suojattuja, sillä ne keskustelevat useamman satelliitin kanssa. Todellisuus on silti se, että ainoa GPS häirinnältä takuulla suojassa oleva navigointikeino on paperinen merikortti.

Kehittyvä teknologia on myös mukavuustekijä. Näytöltä säädät radion oikealle kanavalle tai laitat Spotifysta oman veneilylistasi soimaan. Satamaan saapuessanne lapset saavat veneen isoimmalta näytöltä katsoa jakson suosikkisarjaa Netflixistä tai Youtubesta, kun itse olet tarkistanut sosiaalisen median päivityksesi. Mahdollisuudet ovat laajat ja kaikki riippuu siitä, mitkä veneen laitteista keskustelevat keskenään. Ja tietenkin siitä, mitä ominaisuuksia veneilijä itse arvostaa.

Kehitys vaikuttaa myös järjestelmän käytössä olevaan ohjelmistoon. Navigointiohjelmisto olisi syytä päivittää vuosittain. Tietokoneiden ja älylaitteiden päivitykset tehdään yleensä orjallisesti, mutta kuinka tarkkaan päivityksiä noudatetaan navigointilaitteissa? Päivitykset ovat tarpeellinen ja joskus jopa kriittinenkin asia laitteiston toimivuuden kannalta. Samaan aikaan vuosia vanha laite alkaa hidastumaan useiden päivitysten takia. Käyttövarmuus ja luotettavuus vaarantuvat nopeasti. Se on yksi vahva signaali laitteiston uusimiselle.

Syksy on paras aika toimia

Syksy on usein parasta aikaa laitteiston uusimiselle. Laitevalmistajat ovat loppuvuodesta hintasensitiivisempiä ja edut ovat monesti merkittäviä. Syksy on myös telakan kannalta optimaalinen aika laitteiston uusimisen tiedostamiselle. Jos tilanteeseen herätään vasta keväällä jäiden lähdettyä, eivät kampanjat ole enää voimassa, eikä telakalla välttämättä ole aikaresursseja työn suorittamiseen.

Elektroniikan uusiminen aiheuttaa syystäkin välillä epämukavia tuntemuksia veneilijöissä. Se on monimutkainen kokonaisuus, jossa eri laitteet ja komponentit vaikuttavat toisiinsa. Epätietoisuus voi luoda vääriä mielikuvia siitä, että puoli venettä täytyy repiä auki ja uusia. Silloin prosessi jää helposti aloittamatta ja veneily jatkuu vanhalla elektroniikalla. Kokonaistietämyksen on oltava korkealla tasolla, jotta voi saada aikaan kustannustehokkaan ja veneilijää itseään parhaiten tyydyttävän ratkaisun. Tästä syystä kääntyminen ammattilaisen puoleen kannattaa.

  1. Mikä on lähtötilanne?
  2. Mitä halutaan saavuttaa?
  3. Jatketaanko saman laitevalmistajan kanssa vai vaatiiko muutoksia?
  4. Keskustelevatko laitteet keskenään?
  5. Mitä tavoitteen saavuttaminen vaatii taloudellisesti?
  6. Päätös: tehdään tai ei tehdä

Lisätietoja:

Huolto -ja myyntipäällikkö

Kimmo Hytönen

+358 50 5050 456
kimmo@venehotelli.fi