Veneiden lämmin talvisäilytys ja kattava palvelutarjonta kasvattavat suosiotaan. Tulevaisuuden näkymät ovat valoisat. Inkoon Venehotelli satsaa voimakkaasti kasvavaan kysyntään ja laajentaa palvelunsa suurempiin veneisiin.
Inkoon Venehotelli osti heinäkuussa lähellä sijaitsevan perinteisen Gripmarinen telakan liiketoiminnan. Kaupan myötä vuonna 2010 perustetusta Venehotellista tuli maan suurin lämpimään moottori -ja purjeveneiden säilytykseen erikoistunut yritys. Yhdistymisen jälkeen kokonaiskapasiteetti lämpimissä halleissa on yli 10000 m². Yhdistetty venekapasiteetti on noin 600 venettä (Venehotelli 450, Gripmarine 140). Molemmat telakat jatkavat toimintaansa omilla nimillään ja omilla vahvuuksillaan.
Venehotelli keskittyy edelleen keskisuuriin moottoriveneisiin ja Gripmarine purjeveneisiin sekä suurempiin moottoriveneisiin, toimitusjohtaja Kristian Räme kertoo.
Pääkaupunkiseudulla maankäyttö on ajanut veneilijöitä ahtaalle ja tilaa säilytykselle joudutaan hakemaan muualta. Inkoon sijainti Pääkaupunkiseutuun nähden on ihanteellinen. Merellinen Inkoo kehittyy muutenkin ja siitä esimerkkinä on kesällä 2024 avattu uusi laaja satama. Räme näkee kysynnän kasvavan jatkossa merkittävästi ja tästä syystä suunnitelmissa on kolmas säilytyshalli Venehotellin tontille.
Pohjakiveä ei ole vielä muurattu, mutta halli nousee tontille lähitulevaisuudessa. Sen kapasiteetti tulee riippumaan spesifikaatiosta, Räme pohjustaa tulevaa.
Laadukas ja kattava palvelutarjonta
Gripmarinen hankinta ei tapahtunut hetken mielijohteesta. Taustalla on tarkka ja harkittu prosessi, joka pohjautuu luottamukseen trendin jatkumisesta. Veneiden kunnostus harrastuksena on pienenemässä. Palveluille on kysyntää ja niitä halutaan jatkuvasti enemmän. Sekä Inkoon Venehotelli, että Gripmarine ovat molemmat tunnettuja korkeasta laadustaan ja myös melko sementoidusta asiakaspysyvyydestään. Uuden kokonaisuuden jatkon kannalta on hienoa, että Gripmarinen koko nelihenkinen tiimi Arthur Hallbergin johdolla jatkaa telakalla.
Sekä Räme, että Hallberg näkevät molemmat telakkatoiminnot asiakaspalveluna, jossa halutaan tuottaa vau-kokemuksia. Hallbergin mukaan telakalla halutaan ottaa kaikki pienetkin yksityiskohdat huomioon ja asiakaskontaktin merkitys on suuri. Ei riitä, että vene siirretään halliin ja toivotellaan mukavia pakkaspäiviä kättä heilauttaen. Kokonaisuus ratkaisee ja sen ansiosta lähes kaikki samat veneet palaavat joka syksy telakalle.
Telakoiden kiireisin aika sijoittuu syys-lokakuulle. Sen jälkeen alkaa pitkä talvi, jonka aikana veneille tilatut huoltotyöt suoritetaan. Huoltokautta on jo pyritty aloittamaan aikaisin tulleiden veneiden osalta. Tämä purkaa painetta säilytyskauden loppupäästä. Asiakkaan ei tarvitse kantaa talven aikana huolta veneestään, vaan kaikki huolto- ja korjaustoimet ovat tilattavissa palveluna ja keväällä veteen lasketaan täysin käyttövalmis ja testattu vene. Huoleton kesä voi alkaa. Jos ongelmia ilmenee, kaikki käsitellään asiakkaan kanssa yhdessä. Venehotellin oma henkilökunta kattaa 14 telakkatoimintojen ammattilaista. Tämän lisäksi tiloissa toimii useita venealan yrittäjiä alihankkijoina. Osaavat tekijät ovat kaikki saman katon alla ja apu on lähellä. Räme näkee, että ala tulee kehittymään jatkossa entistä asiakaslähtöisempään suuntaan, eikä Venehotellillakaan toimintamalleja sementoida, vaan aito asiakaslähtöisyys ja digitaalisten työkalujen sekä sähköisen asioinnin hyödyntäminen näkyvät arjessa. Jos asiakas haluaa veneellensä noudon ja toimituksen kotisatamaan, niin sellainen järjestetään. Kaikki toiveet A:sta Ö:hön on tähän saakka pystytty täyttämään.