Kahden telakan taktiikalla talveen

Venehotellin säilytyskapasiteetti kasvoi ja laajeni samalla suurempiin moottoriveneisiin ja purjeveneisiin, kun perinteikäs Gripmarinen telakka sulautui kesällä 2024 osaksi Venehotellin toimintaa. Kokonaisuus kattaa nyt yli 10000 m² lämmintä säilytystilaa.

Telakat jatkavat molemmat omilla nimillään ja omilla vahvuuksillaan. Gripmarine operoi maantasolla, Venehotelli on erikoistunut hyllysäilytykseen. Gripmarinella on lämmintä säilytystilaa 5100 m², Venehotellissa 5000 m². Hyllysäilytyksen takia Venehotellin tilan oikea laskentapa on kuitenkin kuutiot, joita löytyy 80000 eli kahden Tuomiokirkon verran. Venepaikkoja Venehotellilla on 450 ja Gripmarinella 140. Telakkahenkilökuntaa on yhteensä 15.

Ensimmäinen yhteinen säilytyskausi on lähtenyt vilkkaasti liikkeelle. Loppukesästä telakoiden henkilökunta pääsi tutustumaan paitsi toisiinsa, mutta myös toisen telakan toimintaan. Gripmarinen veteen ajettava 25 tonnin Sublift herätti aiheesta kunnioitusta ja koko telakan järjestelmällisyys nosti kuvitteellisia hattuja monen päästä. Venehotellilla ensimmäisen huomioin sai hot dog -kärry, joka paljasti, että hotellissa tarjoillaan muillekin kuin veneille. Lounaan jälkeen oli vuorossa tuhti annos asiaa. Hyllysäilytyksen dynamiikka kiinnosti uusia henkilöitä ja kysymyksiä oli ilmassa paljon. Ja, mikä parasta, kaikkiin saatiin vastaukset.

Syyskuun alun jälkeen nostotahti on kiihtynyt hiljalleen, vaikka sää onkin suosinut veneilijöitä lähes ennennäkemättömällä tavalla. Talvi tulee joka tapauksessa, se on varma ja henkilökunnan kannalta onneksi veneitä on tullut säilytykseen portaittain. Syyskuun 24. päivä alkoi molemmilla telakoilla auringon noustessa ja ensimmäiset veneet olivat ilmassa jo heti kahdeksan jälkeen. Nyt alkaa telakoiden ruuhkaviikot ja henkilökunta saa laittaa kroppaa peliin kunnolla.

Gripmarinen aamu alkoi uskomattoman hienossa väriloistossa, kun syyskuun lopun aamu näytti parastaan tyynen meren kanssa. Purjevenettä valmisteltiin rannassa ja Sublift ajoi hiljalleen kohti luiskaa. Samaan aikaan hallin pihassa jo nostettu purjevene oli painepesurin käsittelyssä ennen siirtoa halliin. Bavaria 40 nousi vedestä ja muutamassa minuutissa se oli ajettu mastonosturin luokse. Työntekijä mastoon, nostovaijeri kiinni, vantit irti ja masto ylös. Samaan aikaan seuraavaa purjevenettä valmisteltiin jo laiturilla nostoa varten.

Venehotellilla veneiden päivä käynnistyi samaan aikaan. Viikonloppuna saapuneiden 28:n veneen vastaanottotarkastukset olivat täydessä vauhdissa useamman hengen voimin.

Pihalla nostettuja veneitä pestiin ja suuret trukit siirsivät veneitä oikeille paikoilleen. Pesupaikan tyhjennyttyä vedestä nousi tilalle koeajettu vene, jonka vastaanottotarkastus jatkuu pesun jälkeen. 

Vastaanottotarkastus on tärkeä osa Venehotellin prosessia, jonka aikana vene käydään läpi kattavan listan kanssa. Lista on sähköinen ja kaikki merkinnät tehdään suoraan järjestelmään. Se varmistaa nopean tiedonsiirron seuraavalle portaalle. Jos tarkastuksessa havaitaan epäkohtia, kirjataan ne ylös ja kaikki mahdolliset huollon tai korjauksen tarpeet käydään asiakkaan kanssa läpi. Syksyllä huomioidut mahdolliset viat saadaan korjattua pitkän talven aikana ja keväällä veteen lasketaan täysin käyttövalmis ja huollettu vene.

Vaikka kahden telakan taktiikalla on menty sesonkia vasta pari viikkoa, näyttää kaikki hyvältä. Askelmerkit ovat kohdillaan ja veneitä nousee suunnitelmien mukaisesti. Henkilökunta saa uutta oppia ja asiakkaat kattavampaa palvelua. Tästä on hyvä jatkaa!