Talviveneilijän muistilista

Talviveneilijän muistilista

Kokosimme vinkkejä pakkaskeleihin heille, jotka jatkavat vielä veneilykauttaan.

  • Jos veneessäsi on perämoottori, jätä se satamassa ala-asentoon, jotta perämoottorin vesipumppu pysyy sulana.
  • Sisäperämoottoriveneissä laita pieni patteri konetilaan (esim. 400-600w), kun pakkasia luvassa. Öljytäytteinen patteri on paloturvallisempi kuin puhallin.
  • Harkitse konetilan ilmanottoaukkojen sulkemista pakkasella (rakenteista ja venemallista riippuen). Muista myös avata sulkemasi ilmanottoaukot käynnistäessäsi moottorin.
  • Täytä glykolilla pohjan läpiviennit ja pallohanat, joita ei käytetä. Käytössä olevat voi myös täyttää, josse ei ole vaikeaa.
  • Harkitse pohjaventtiilien sulkemista. Jäätyessään suljettu läpivientiventtiili aiheuttaa todennäköiseti vähemmän vahinkoa kuin avoimeksi jätetty.
  • Jos pakkasia on luvassa, kannattaa koneeseen ajaa glykoliseos.
  • Tyhjennä veneen vesijärjestelmä huolellisesti. Vesi-imurilla saat vesilinjat, hanat, pumput ja varaajat tyhjiksi.
  • Pidä septitankki tyhjänä. Eli matkan jälkeen tyhjennys. Venehotellissa septitankin voi tarvittaessa tyhjentää ja huuhdella.
  • WC-pönttöön glykolia kun alkaa pakastaa.
  • Pidä pilssi tyhjänä ja puhtaana.
  • Poista veneestä ylimääräiset tavarat, jotka voisivat kärsiä kosteudesta. Venehotellin lämpimässä ja kuivassa hallissa talvehtiviin veneisiin voi jättää sisään patjat, pelastusliivit ja muut tekstiilit.
  • Nosta patjat ilmavasti pystyyn, kun et ole veneellä ja kun aloitat veneen lämmittämisen. Näin ne pysyvät paremmin kuivina ja kuivuvat nopeammin venettä lämmitettäessä.
  • Jätä veneeseen kosteudensyöjiä poistamaan kosteutta.
  • Pesuaineella pyyhityt pinnat keräävät kosteissa oloissa vähemmän hometta.
  • Pieni öljytäytteinen patteri kajuutassa (esim. 400-600w) pitää veneen kuivana. Miksi pieni? Koska laiturien sähköt eivät välttämättä kestä isotehoista. Etenkin, jos pattereita on useampia.

Jäiden tulon jälkeen veneilevien on hyvä huomioida ainakin seuraavat asiat:

  • Keula ulospäin kiinnitetyllä veneellä on helpompaa lähteä jäissä liikkeelle.
  • Tarkista, että moottorin jäähdytysvesi kiertää. Mikäli jäähdytyksen merkkivesi puuttuu heti käynnistyksen jälkeen, tarkista onko merkkiveden ulostuloputki jäätynyt.
  • Muista, että sulakin vesi voi tuulen ja pakkasen vaikutuksesta muodostaa jäätä rakenteisiin ja vaikuttaa veneen painoon ja balanssiin myös ajon aikana.
  • Huomioi, että elektroniset laitteet voivat toimia arvaamattomasti kylmässä ja kosteassa. Myös matkapuhelimen akku tyhjenee kylmällä nopeammin.
  • Jäälauttojen työntelyä varten kannattaa pitää mukana pitkä venehaka, jossa on terävä kärki.
  • Nosta köydet veneen sisäpuolelle, etteivät ne jäädy vedessä. Karabiini- ja jousihaat helpottavat köysiaskareita pakkasella.
  • Huomoi, että kylmässä ilmassa fendarit tyhjenevät.
  • Puhtaat ja suihkeöljyllä käsitellyt ikkunat on helpompi pitää huurteettomina. Tarkista, ennen lähtöä etteivät tuulilasinpyyhkijät ole jäätyneet kiinni.
  • Pidä veneessä myös ikkunaskrabaa ja muovista lumilapiota (teräsreunainen kolhii pintoja).
  • nformoi suunniteltu reittisi ja avioitu saapumisaika, sillä mahdollisia pelastajia on vesillä talvella vähemmän.
  • Tallenna meripelastuksen hälytysnumero 0294 1000 puhelimeesi.
  • Varmista, että matkassa on varapuhelin tai meri-VHF, tehokas käsivalaisin, hätäraketit ja soihdut sekä kuiva ja jäätön köysi.

Huomiothan, että nämä ovat talviveneilyä harrastavilta ja venehuollon ammattilaisilta keräämiämme vinkkejä – jokainen käyttää lopulta omaa harkintaansa ja käsittelee venettä omalla vastuullaan.

Venehotellin asiakkaana nostamisen voi halutessaan jättää viimetippaan. Venehotellissa saat veneen ylös pesuun ja sisään lämpimään milloin vain. Huollettuna veneesi on lähtövalmiina heti kun haluat.

Tee varaus Varaa vesiltänosto